052-2781036

תיאור מקרה: טיפול מהיר במפעל שנפגע מטיל באופן ישיר

כחלק מעבודתי השוטפת כמהנדס טקסטיל, ומומחה למתן חוות דעת מקצועיות, יוצא לי לצערי לא אחת ללוות גם נפגעי פעולות איבה בכל הקשור להערכות שווי הנזקים, הגשת תביעה למס רכוש בגין נזקי פעולת איבה, וליווי תהליך שיקום הנזק.

במענה לבקשת מפעל מזרנים נערכה בדיקה מקצועית לאחר נזק פעולת איבה – פגיעה ישירה
של טיל במפעל, במהלכה הוצגו בפני הממצאים כתוצאה מנזקי האש וההרס הרב במקום. הבדיקות נערכו בנוכחות נציגי המדינה, שמאי רכוש.

בעבר המפעל התמחה במיחזור ספוג לתעשייה. בהמשך, לאחר ביקוש רב למזרנים הפכו את
המפעל למותג אשר מייצר מזרנים. התהליך הינו קבלת ספוג גולמי ועיבודו למידות הנדרשות כולל קפיצים, "קוולטים" וכן ספוגים מעובדים קשיחים. במקום מכונות המתמכות גם בייצור הקפיץ עצמו מחומר הגלם – חוט מתכת.

במהלך הבדיקות נראו מזרנים ספוגים במים, מזרנים בשלבי עיבוד שונים, הספוגים בריח כבד
של עשן, חרוכים מהאש ואף כתמי פיח רבים על המזרנים. כמו כן, הוצגו מכונות ייצור לשלבי הייצור השונים בהן המתכת נפגעה מהפיצוץ וכן ממגע עם מי הכיבוי והתפתחות קורוזיה כתוצאה מכך. על פי הממצאים מדובר בקורוזיה מקיפה שהתפתחה על כל המכלולים המתכתיים. נראו מכונות שרופות באופן שאינו ניתן כלל לשיקום. בנוסף, נראו גלילי חוטי פלדה לתעשיית הקפיצים עטופים בחלודה ולא ניתנים לכל שימוש.

הפעולה הראשונית שהנחיתי את בעלי המפעל היא למיין ולהפריד את המלאי שנפגע בכל צורה שהיא
מהמלאי שכלל לא נפגע, וזאת על מנת שריח הפיח לא יעבור עם הזמן. לבקשתי עוד באותו
היום הוצאו מזרנים למחסן שאינו ניפגע.

הפעולה הבאה היתה לנקות את כל משטחי הריצפה והקירות בכדי למנוע סחף פרודות פיח למלאי
ולמכונות. פעולה נוספת שהנחיתי לעשות הינה ניקוי של כל המכונות (גם את אלו שניראה כי לא נפגעו כלל) עם חומר אנטי קורוזיבי בעזרת חברת שיקום שמתמחה בנושא. מדובר בפגיעה כתוצאה מפיצוץ ונתזים רבים של חומר נפץ מתפזרים בכל שטח המכונות. ( מכונות לציפוי כפתורים, מכבשי ספוגים 50 טון, מדחסים בוכנתיים, מערך מכונות לייצור קפיצי מתכת ועוד.). כמובן שכל הפעולות נעשו בתאום וליווי שלי כמהנדס את המפעל.

מהממצאים שהועמדו בפני והנסיבות המתוארות לעיל אציין כי מדובר בהרס די גדול של המכונות שנבדקו, אלו שנהרסו באופן מוחלט הוכרו ככאלו עי שמאי מס רכוש. אציין כי המפעל החל לפעול, אומנם במתכונת חלקית, תוך שבוע ימים מיום הנזק.

קיבי אהרונוב הינו מהנדס טקסטיל, שמאי רכוש ומומחה מוסכם למתן חוות דעת מטעם בית המשפט לנזקי רכוש מכל סוג, עם התמחות יתרה בנזקי טקסטיל, רהיטים, פרקטים ועץ.

לפרטים נוספים מוזמנים ליצור עמנו קשר לטלפון: 052-2781036, או באמצעות טופס הפניה באתר.

דילוג לתוכן