052-2781036

מומחה עץ ופרקט

חיפוי עץ לסוגיו השונים, הוא בחירה עיצובית פופולרית עבור בעלי בתים, משרדים ואף עבור מעצבים שבוחרים בהתקנת פרקט עץ בפרויקטים שונים.

פרקט העץ מקנה מראה חם וטבעי ויכול להחזיק מעמד עשרות שנים עם טיפול נאות. הנה כמה דברים חשובים להרחבת הידע הכללי, שכדאי לקחת בחשבון כשמדובר בפרקט עץ.

חיפוי פרקט עץ מורכב מפלטות קטנות, פלטות מאורכות וצורות גאומטריות שונות המסודרות בדוגמה חוזרת. העץ מקנה מראה ייחודי ויכול להוסיף אופי לכל מקום שהוא מותקן.

חיפוי פרקט עץ קיים במגוון סוגי עצים, המחולקים לעצים "קשים" ועצים "רכים". ההתייחסויות העיקריות הינן לעובי, לאורך, לרוחב, למספר שכבות הלכה ו/או השמן ועוד. במאמר זה אתייחס רק לדברים הבסיסיים. כמובן שלמידע מקיף יותר אפשר לפנות אליי.

סוגי עץ

  • עצים קשים: אלו הם הסוגים הנפוצים ביותר של חיפוי עץ, כגון אלון, מייפל ודובדבן. הם עמידים מאוד ומקנים מראה קלאסי ועל זמני. העצים קיימים במגוון רב של תצורות גימור כגון, טבעי, מולבן, מושחר, מראה "רסטיק" ,עץ מבוקע ועוד.
  • עצים רכים: עצים רכים, כמו אורן וארז, נפוצים פחות ואינם עמידים כמו עצים קשים. עם זאת, הם יכולים להיות אופציה חסכונית ולהציע מראה ייחודי.

פרקט תלת שכבתי

חיפוי עץ תלת שכבתי או "עץ מהונדס" עשוי משכבות מרובות של עץ אמיתי, עם שכבה עליונה של מראה העץ בטקסטורה המבוקשת. קיים בסוגים רבים של עצים כגון: אלון, אגוז, דובדבן, טיק. עצים אלו, כפי שציינתי, קיימים במגוון רב של גימורים. לרוב כיום העצים מגיעים לשימוש הלקוח מוכנים להתקנה ואין כל צורך בליטוש או שימון בשטח.

בדרך כלל, עץ תלת שכבתי יציב יותר מעץ מלא וניתן להתקינו על גבי משטחי ריצוף שבהם העץ המלא אינו יכול להיות מותקן. הכוונה לאזורים שבהם קיימת סכנת לחות מעל המקובל, כמו מרתפים. לשימוש הבייתי הפרקט התלת שכבתי מומלץ מכיוון שהתחזוקה שלו הרבה יותר קלה מפרקט העץ המלא והתזוזה שלו על גבי הרצפה היא מינימלית.

שיטות התקנה

  • שיטת ה"ציפורניים" או "סיכות" : שיטה זו כוללת מסמור של הפרקט למשטח הריצוף, לפלטות עץ "סנדביץ' " או פלטות "עץ "OSB. שיטה זו טובה בעיקר עבור יישום עץ מלא על גבי משטח רצפה. השימוש בשיטה זו יוצא לאט לאט משימוש בארץ ובעולם.
  • שיטת ההדבקה: שיטה זו כוללת הדבקת הפרקט על גבי משטח הריצוף, רצפת הבטון, "פלטות "OSB, או כל משטח ישר מתאים. שיטה זו בשימוש כאשר יש צורך להתקנה הכוללת רמת רעש נמוכה מכיוון שאין "תיבת תהודה" בין הפרקט לספוג ומשטח הריצוף. מצד שני, קיים קושי רב בפרוק הפרקט במקרים בהם קיים צורך לתיקונים ו/או החלפת החיפוי.
  • התקנה בשיטה צפה: שיטה זו כוללת את הנחת הפרקט על גבי תשתית ספוג ומתן אפשרות לעץ "לרחף" במקומו. זוהי שיטה המתאימה הן לעץ מלא והן לחיפוי עץ תלת שכבתי. שיטה זו היא הרווחת ביותר כיום מכיוון שההתקנה מהירה וכן במקרים בהם צצות בעיות רטיבות ויש צורך להרים את העץ, הסיכוי להתקנה ושימוש חוזר של העץ המקורי שפורק גבוה יותר מאשר העץ המודבק.

טיפול בסיסי בפרקט עץ

חיפוי עץ מצריך טיפול מתאים בכדי לשמור על יופיו ועמידותו לאורך שנים. הנה כמה מהעצות המהירות:
המלצות תחזוקה: יש לנקות אבק, לטאטא או לשאוב אבק באופן קבוע כדי להסיר לכלוך ופסולת. כמו כן ,בכדי שגרגרי אבק או חול על גבי הפרקט לא יצרו אפקט של "נייר שיוף" ובכך ישחקו את העץ.
הימנעו מלחות: מומלץ לשמור על החיפוי יבש כדי למנוע עיוות ופיצול. רצוי להשתמש בשטיחונים או מחצלות בכניסות לבית או למשרד כדי לספוג לחות ולכלוך רטוב.
הימנעו משריטות: השתמשו ברפידות מבד לבד מתחת לרגלי הרהיטים והימנעו מנעלי עקב או הנחת רהיטים כבדים על גבי החיפוי. כל אלו בנוסף לגרגרי האבק גורמים לבלאי מוגבר ושחיקת העץ.


לסיכום:
חיפוי עץ פרקט, מעניק מראה חם וטבעי ויכול להחזיק מעמד עשרות שנים בטיפול נכון.
ללקוח נשאר לבחור את סוג העץ, שיטת ההתקנה, אפשרויות הגימור (שמן/לקה) והתחזוקה, כדי לעשות את הבחירה הטובה ביותר עבור הבית או המשרד. בין אם תבחרו ברצפת עץ קלאסית או בדוגמה ייחודית של פרקט, המקנה מראה יותר מודרני, חיפוי עץ הוא בחירה עיצובית שתשדרג כל חלל – ביתי או מסחרי.

לפעול כמומחה עץ

התפקיד שלי כמומחה עץ:
תפקידם של מומחים במתן חוות דעת משפטית לבתי משפט בתחום העץ והפרקט הינו תפקיד חשוב ולעיתים קרובות אף קריטי, שכן למומחים אלו יש תפקיד מכריע בסיוע לשופטים ולמושבעים (בשיטות המשפט האחרות), בהבנת סוגיות טכניות מורכבות שעלולות להתעורר במהלך הצגת הראיות בבית המשפט.

"עד מומחה" הוא אדם, אשר מוכר על ידי בית המשפט כבעל ידע או מיומנות מיוחדת העולה על זה של האדם הממוצע בתחום מסוים, והוא נקרא למסור עדות בע"פ או דיווח בכתב לבית המשפט לגבי תחום התמחותו. בתחום העץ הפרקט ניתן להזמין עד מומחה למתן חוות דעת משפטית במגוון נושאים, לרבות איכות החומרים המשמשים במוצרי התקנת החיפויים, התקנה נכונה של מוצרים אלו וכל בעיה או ליקוי העלולים לצוץ כתוצאה מחומרים והתקנות.

במטרה לתת חוות דעת משפטית, על עד מומחה להבין היטב את החוקים, התקנות והסטנדרטים הרלוונטיים החלים על הנושא הנדון. כמו כן, עליהם להיות בעלי הבנה מעמיקה של המדע והטכנולוגיה העומדים בבסיס תחום העץ והפרקט, לרבות תכונותיהם של מיני עצים שונים וסוגי מוצרי החיפוי והריצוף השונים הקיימים בשוק. ידע זה, בשילוב עם ניסיונם והידע המעשי שלהם, מאפשר להם לתת חוות דעת משפטית מושכלת ומהימנה ביותר לבית המשפט.

בעת הכנת חוות דעת משפטית, על עד מומחה לערוך חקירה יסודית של עובדות ונסיבות המקרה. עליו לשקול את כל הראיות הזמינות, כולל מסמכים, תמונות ודוגמאות פיזיות, על מנת ליצור הבנה מקיפה של הנושאים העומדים על הפרק. הוא חייב גם לשקול את כל התקנים המשפטיים או הרגולטוריים הרלוונטיים, והוא חייב להיות מודע לגבולות המומחיות והידע שלו.

לאחר שניהל את חקירתו, על העד המומחה להשתמש בידע ובכישוריו המיוחדים כדי לנתח את הראיות ולהגיע למסקנות. מסקנותיו חייבות להתבסס על בחינה מעמיקה של העובדות, בחינת חוקים ותקנות רלוונטיים ויישום מומחיותו וניסיונו בתחום העץ והפרקט.

על מנת להבטיח כי חוות הדעת המשפטית שלו תהיה אמינה ומהימנה, על העד המומחה להיות גם אובייקטיבי וחסר פניות בניתוחו. עליו להימנע מכל ניגוד עניינים ואף להיות מוכן לעמוד מאחורי מסקנותיו מול חקירה נגדית על ידי עורך דין מתנגד.

לאחר עריכת חוות הדעת המשפטית, על העד המומחה להציגה בפני בית המשפט בצורה ברורה, תמציתית וקלה להבנה. עליו להיות מוכן להסביר את הממצאים והמתודולוגיה שגיבש בחוות דעתו המקצועית בצורה נגישה הן לשופט והן לחבר המושבעים. כמו כן, עליו להיות מסוגל להגיב לכל שאלה או אתגרים שעלולים להעלות במהלך המשפט.

לסיכום, תפקידו של מומחה במתן חוות דעת משפטיות לבתי משפט בתחום העץ הפרקט וגם הטקסטיל הינו תפקיד קריטי. מומחה זה ממלא תפקיד חיוני ואף קריטי בסיוע לבית המשפט להבין סוגיות טכניות ומדעיות מורכבות, והוא מספק חוות דעת משפטית מושכלת ואמינה, שמסייעת לבית המשפט להגיע להחלטה צודקת והוגנת.

על ידי ביצוע חקירות יסודיות, ניתוח ראיות באופן אובייקטיבי וללא משוא פנים והצגת ממצאיהן בצורה ברורה ומובנת, מומחה בתחום העץ הפרקט והטקסטיל ממלא תפקיד מרכזי בהבטחה שההליך המשפטי יישאר הוגן, נטול פניות ואפקטיבי.

דילוג לתוכן