052-2781036

כיצד נבחר פרקט – יועץ לחיפויי ריצוף

כמובן, איך אפשר בלי טרנדיות? הישראלים מכורים לטרנדים, גם אם אילו מגיעים אלינו לעיתים באיחור מה. כולנו מכירים את החלום היאפי, שאחרי הג'יפ והיאכטה יש גם בית מעוצב.

דגשים לבחירת פרקט

בית מעוצב הוא כבר לא רק רהיטים, חללים פתוחים וכלים סניטרים יוקרתיים. בבית או משרד מעוצב, הפרקט הינו מוצר חובה, ומה יותר עיצוב מפרקט החלומות?

במסגרת תפקידי כיועץ פרקטים, אחת מהתופעות שאני נפגש איתם במהלך פגישות עם לקוחות זה חוסר הבנה של הצד הטכנולוגי ובחירה של מוצר אשר אינו מתאים לסוג הבית, משרד, בניין חדש שנמצע בהליכי בנייה, אולם ספורט, אולם יוגה ועוד.

עיקר תשומת לב הלקוחות בשלב בחירת המוצר הינו על הגוון ו/או המראה. "מה יגידו" האורחים הינו מוטיב מוביל בשיחות עם לקוחות ואדריכלים. הלקוח הסופי כמו האדריכל/ית או המעצב/ת שמובילים את הפרויקט רוצים לקבל את הפקט ה"וואווווו" איזה מרשים הפרקט. שזה לכשעצמו דבר טוב, אולם, לא העיקרי.

הרבה מקרים בהם אני מופנה למתן חוות דעת משפטית לפרקטים לאחר התקנה, או לאחר מספר חודשים או שנים מעטות, הינם בסופו של דבר תוצאה של בחירה לא נכונה של מוצר מהצד הטכנולוגי. הרבה עגמות נפש היו יכולות להיחסך באם היינו עושים את הבחירה הנכונה לסוג הפרקט.

אחת התופעות שאני כמומחה נפגש איתן הינה בחירה של מוצר שאינו מתאים למשטח, אולם ניראה בקטלוג או במספר פלטות שהביאו על המשטח כיפה ומתאים.

מוצרי הפרקט בנויים מסוגים רבים וסוגי חיבור בין בפלטות באיכויות שונות – והמסקנה :      

לא כל פרקט מתאים לכל משטח.

איך לבחור פרקט

רצפת פרקט נתפסת כציפוי היוצר תחושה של "חמימות". לפרקט יכולת להקנות מראה "נוסטלגי" ועם זאת חדשני. המוצר מעלה את איכות החיים, שומר על איכות הסביבה, היגיינה טובה ותחזוקה קלה.

עולם חיפויי הריצוף כולל מגוון גדול של מוצרים, אתמקד בסוגי הפרקטים בהתאם למשטחים הקיימים. 

סוגי הפרקטים והתאמתם למשטחים שונים  

ניתן לחלק את עולם חיפויי הריצוף בפרקט לכמה סוגים:

  • פרקט למינציה
  • פרקט מסוג SPC
  • פרקט עץ לסוגיו הרבים.

פרקט למינציה

מוצר נפוץ ביותר, קיים בעוביים של 5-10 ממ'. פרקט הלמינציה קיים כמוצר מוביל כעשור ואף יותר, עם השנים המוצרים משתכללים ועוברים הליכי שיפור. עולם הלמינציות רחב ביותר ויכול לתת תשובה כמעט לכל פרויקט בהתאם לאיכות וסוג המשטח.

נקודת החולשה של הפרקטים מסוג זה הינו הלחות.  מוצרים אלו ברובם אינם עמידים ללחות גבוה וכן לפגיעות מים. הפרקט דורש משטח ישר, אולם במספר סוגים ניתן "לדלג" על תשומת לב למשטח ישר לחלוטין.

איכות החיבור בין הפלטות חשובה ויש לבדוק שהפרקט עם חיבורי אורך ורוחב.   קיימים סוגים רבים של פרקטי למינציות רק עם חיבורי רוחב – מוצרים אלו אינם מתאימים לתנאי החום והפרשי הטמפ' בארץ. רבים המקרים שהפרקט נפתח בחיבורים עם הזמן.

פרקט SPC

מוצר חיפוי ריצוף חדש, נמצא בעולם חיפויי הריצוף מס' שנים מועט. בתקופה זו המוצר בעקומת למידה ואיכות חומרים שמתפתחת במהירות.

המוצר מבוסס על חומר פולימרי בתוספת אבן, בדרך כלל מסוג אבן גיר. פלטת הפרקט מגיע עם שכבת גומי בצמוד המהווה שכבת בידוד מהמשטח הריצוף.

מדובר על חיפוי ריצוף איכותי עם מנעד צבעים ואפשרויות חיקוי עץ טבעי ברמה גבוה ביותר, עד כדי שלפעמים קשה להבחין כי מדובר בחומר מתועש ולא עץ. עובי הפרקט 5.5-10 ממ'.  יש צורך במשטח חלק לחלוטין !

פרקט עץ

הפרקט הוותיק ביותר. יש באירופה בתים בני מאות שנים עם משטחי פרקט מעץ, כאשר ניתן לראות את פרקט העץ בכל מקום שאינו נמצא במגע עם מים.

החיסרון הגדול של פרקט עץ טבעי הינו שהעץ אינו "אוהב" מים או אפילו לחות.

בחירת פרקט

בתחום העץ קיימים עשרות סוגים, כאשר הידוע ביותר הינו התלת שכבתי. מוצר מתועש שמכיל בתוכו את התכונות הטבעיות של עץ, כגון בידוד טוב של קור וחום, ומראה כובש כאשר כל פלטה עם מראה ואף גוון שונה.

המבנה השכבתי מאפשר פיזור של הכוחות, כך שהפרקט יהיה יציב על משטח הריצפה. קיימות שתי שיטות התקנה עיקריות. התקנה באופן "צף" כאשר פלטת הפרקט מונחת על משטח ספוג באופן "מרחף" על הריצוף – התכונה הטובה בשיטה זו הינה תחזוקה קלה במידה ויש צורך לפרק אהפרקט.

התקנה ב"שיטת ההדבקה" מאפשרת הצמדת הפרקט למשטח הריצפה, דבר שמאפשר ביטול רעשים לחלוטין. אולם מנגד, במידה ויש תקלה של מים ויש צורך לפתוח את הפרקט להגיע לצנרת, הפתיחה ברוב המקרים היא בעזרת מכשירים שהורסים את הפרקט ויש צורך להתקין חדר שלם, או, לחיות עם ההבנה שיהיו הפרשי צבעים בין הפרקט הישן לחדש.

לסיכום 

המאמר עוסק בתחום הפרקט כחלק מתחום עיצוב הבתים והמשרדים, ובו מתרכזים בבחירת פרקט מתאים למשטח הריצוף. חילקתי את סוגי הפרקטים לשלושה עיקריים, והדגשתי בקצרה על היכולת של כל סוג להתאים למשתמש ולתנאי השימוש השונים.

1. **פרקט למינציה:** זהו סוג נפוץ שמפורט במאמר כי נדרש למשטח ישר יחד עם שכבת ספוג המספק בידוד, אך הוא פחות עמיד ללחות ומים. מדובר בפרקט שמתאים למשתמשים שרוצים מראה אסתטי ובמחיר יחסית נמוך.

2. **פרקט SPC:** מדובר בפרקט חדש שעובר הליך תפתחות מהירה של חומר הפרקט, אני מתאר את יתרונותיו כגון עמידות ללחות ומראה טבעי. יש לשים לב לצורך במשטח חלק לחלוטין. הפרקט הזה עשוי להתאים לכל מיני פרויקטים בהתאם לצרכיהם הספציפיים.

3. **פרקט עץ:** מוצר טיבעי על יתרונות וחסרונותיו, ביניהם בעיות בחוסר יכולת לחיות בסביבה עם לחות. הסברתי כי פרקט עץ הוא איכותי וציינתי שניתן להתקין אותו בשני שיטות: צפה והדבקה.

המאמר גם מדבר על החשיבות של בחירת פרקט המתאים לתנאי השימוש והמשטח, ועל השיקולים שעל לקוחות ומעצבים בבחירת הפרקט. אני מדגיש כי עדיף לשקול גם בבחירה את הצד הטכנולוגי, כל זאת בכדי למנוע בעיות בעת יישום הפרקט.

אשמח לעמוד לשירותכם בכל הקשור ליעוץ בבחירת מוצר הפרקט לפי ההתאמות וצרכי הלקוח ובהתאם לאיכות המשטח.

הכותב הוא קיבי (עקיבא) אהרונוב, בוגר המגמה הטכנולוגית בשנקר, מרצה בפורומים מקצועיים לאדריכלים מהנדס ויועץ טקסטיל בעל חברה (הולכים טבעי ) העוסקת בייעוץ התקנה ושיווק מוצרי חיפוי מתקדם לריצוף הכוללים: פרקטים, שטיחים ומוצרי P.V.C.

kivi@aharonov.com    טלפון נייד :    0522781036  

דילוג לתוכן