052-2781036

המומחה כותב – צבע הארגמן

צבע הארגמן, הידוע גם כ"סגול צורי" או "סגול אימפריאלי", נוצר באופן היסטורי מריר של חלזונות ים מסוימים, במיוחד חלזונות "הסלע הקוצני". חלזונות אלו נמצאו בים התיכון ולאורך החוף של העיר הפיניקית העתיקה צור, כיום אזור לבנון.

תהליך יצירת הצבע מהחלזונות היה עתיר עבודה וזמן רב. החלזונות נאספו, קונכיותיהם נשברו והליחה הוצעה מהקונכייה. הצבע הופק מבלוטה הנמצאת בגוף החילזון בתהליך כימי מורכב שנמשך מספר ימים.
לאחר מכן הונח הריר במייכלים ונחשף לאור השמש, שם הוא עבר תגובה כימית שגרמה לו לשנות את צבעו מלבן חיוור לסגול עמוק. לאחר מכן נאסף הצבע, טופל בחומרים אחרים שגם הם שימשו לצביעת בדי טקסטיל. לדברי חוקרים, ארגמן אמיתי הופק משלושה מינים של חלזונות החיים בים התיכון:ארגמון קהה-קוצים, ארגמון חד-קוצים וארגמונית אדומת-פה.

הפיניקים הקדמונים, יחד עם המינואים ( תרבות מאזור האי כרתים ), היו הראשונים שפיתחו את תהליך ייצור הצבע הזה והשתמשו בו כדי ליצור טקסטיל יוקרתי עבור מעמד העשירים. הצבע היה כה מוערך עד שהוא היה שמור לבני המלוכה והאליטות,
צבע הארגמן שימש גם כסמל סטטוס ברומא העתיקה.

השימוש בצבע הארגמן התפשט ברחבי העולם העתיק, והוא שימש לצביעת בגדים, וילונות ופריטי נוי אחרים. הוא שימש גם בטקסים דתיים והאמינו שיש לו משמעות רוחנית. ביהדות, כמומחה טקסטיל, ראיתי שימוש לצבע הארגמן, ציציות שהפתילים שלהם מעוטרים בצבע כחול ארגמן נחשבים ליוקרתיים יותר.

בנוסף, החלזונות המשמשים לייצור הצבע נקצרו יתר על המידה, ואוכלוסיית החלזונות ירדה משמעותית, מה שהפך את הצבע ליקר עוד יותר.

כיום עדיין ניתן למצוא את צבע הארגמן בטקסטיל ובשאר פריטי נוי, אך הוא אינו עשוי עוד מליחה של חלזונות ים. במקום זאת, הוא נוצר באמצעות צבעים סינתטיים או על ידי ערבוב פיגמנטים אחרים בכדי להשיג צבע דומה. למרות זאת, נותרה מורשתו של תהליך ייצור והצבע העתיק הארגמן נחשב לצבע המסמל יוקרה.

דילוג לתוכן