052-2781036

בגדים לקיץ שרבי

עונת הקיץ החלה ועמה גם השאלות הנצחיות כגון איזו "גרדרובה" (מלתחה) לרכוש, אילו סוגי בדים עדיפים לחום והלחות הגבוהה. יחד עם החום העולה, גם אני כמהנדס טקסטיל ומומחה בתי משפט מעורב הרבה יותר תביעות שמוגשות כנגד יצרני בגדים בעונה זו .

מגמות אופנתיות, יצרני בגדי מותגים וגם כאלה שלא ממותגים, אינם מאפשרים למלתחה שרכשנו בעונה, להיות מעודכנת למספר עונות קדימה.

כיום, ניתן לרכוש בגדים בחנויות, בשווקים ובאתרי אינטרנט במחירים מאוד זולים, כך שגם אם רכשנו בגד שאינו מתאים זה לא סוף העולם.

למה התחלתי מהשווקים והחנויות שאינן ממותגות שבהן ניתן לרכוש במחירים סבירים ? …. כי אני סבור, שלא חובה לרכוש בגדים ממותגים ויקרים. לא בהכרח בגד ממותג יהיה יותר טוב מבגד שאינו כזה. על כך אכתוב בהמשך, בגדים ממותגים מול בגדים שאינם.

נתחיל בסוגיית בדים סינתטיים אל מול בדי כותנה. אני באופן אישי אוהב יותר את הבדים הטבעיים, כיוון שבקיץ הישראלי הם נוחים יותר, קלילים יותר ובעיקר סופגי זיעה. החיסרון הגדול של בדי הכותנה שהם נוטים להתכווץ ולהתקמט, לכן יש לטפל בהם בכביסה עדינה או כביסה ביד.

לעומתם בדים סינתטיים יותר אופנתיים מכיוון שניתן להדפיס עליהם ביתר קלות, ניתן לייצרם במשקלים שונים ולהקנות מראה קליל לבד. גם הכביסה קלה יותר לרוב. בדים סינתטיים יציבים ועמידים יותר לכביסות.

החיסרון הגדול שלהם בכך שהם לא סופגי זיעה, זו אחת התכונות החשובות ביותר לקיץ הישראלי. בגדים סינתטיים "ידבקו" לגוף אם לא תהייה שיכבה סופגת של בד כותנה או שילוב של בדים עם סיבים סינתטיים וסיבי כותנה משולבים יחדיו.

 אז אילו בגדים נרכוש? נתחיל במספר תכונות בסיסיות שכל אחד במעמד הרכישה יכול לבדוק:

  • במהלך המדידה רצוי להתייחס לנוחות על הגוף. ממליץ למדוד בגדים לא על בגדים קיימים ואף לא על גופיות. לא להסס לפרוס את הידיים ולראות איך הבגד מגיב, אם אין מתיחה או משיכה באזור הכתפיים לדוגמא.
  • להסתכל על תוויות הבגד, לשים לב להרכב הבד האם כותנה, או סינתטי, או שילוב של שניהם. כיום רוב הבגדים מעורבי סיבים בכדי ליהנות מהיתרונות של כל אחד מסוגי הבדים בנפרד. המגע הנעים של הכותנה ותכונות הכביסה הטובות של הסינתטיים.
    לעניות דעתי, ככל שיש יותר כותנה בבגד קיצי כך איכותו טובה יותר.
  • לאחר המדידה הבסיסית ניתן לבדוק את עמידות הבד לקמטים, פשוט לקמט מעט ולראות אם הבד חוזר למצבו או נשאר מקומט. בד עם נטייה לקמטים ידרוש גיהוץ לאחר כל כביסה שזה הרבה פחות פרקטי.
  • אני אוהב לשים לב גם לאיכות התפירה. ניתן לבחון אותה בקלי קלות.
    על ידי מתיחה קלה של הבגד לאורך אחד התפרים ניתן מייד לזהות את איכותו. בבגדים באיכות נמוכה דלילות התפר תזוהה באופן מידי, רפיסות התפירה, לפעמים יהיה ניתן לראות כי התפרים יפתחו.
    רוב התביעות המשפטיות שאני מטפל כמומחה טקסטיל הינן תוצאה של כשלים באיכות התפירה.
    במקרים של תביעות בין חברות ייצור כמובן שהכשלים מורכבים והרבה יותר "כואבים".   
  • תשומת לב נוספת מומלץ לתת לאיכות הבד, האם לא נראים חוטים שאינם שייכים לבד ומבצבצים החוצה?, האם הבד אחיד? האם האביזרים תפורים היטב? כגון רוכסנים, כפתורים. אביזרים הינם אחת הבעיות הגדולות בכל בגד כיום.

שימו לב, כמומחה טקסטיל לא פעם אני מתבקש להגיע לבית משפט בעניין מחלוקת על טיבם של בגדים. די קשה לאחר רכישה ושימוש, בטח ובטח לאחר כביסות, להוכיח בבית המשפט כשלים בבגד שנתגלו בו פגמים שמקורם בתהליך הייצור.

לסיכום, בגדי קיץ מומלצים, ראוי שיהיו מבד רך וקל, רצוי כותנה או בדים מעורבים. גזרה נוחה, תפירה טובה ושנרגיש "חיבור" לבגד …. הבגד עושה את האדם. 

דילוג לתוכן