052-2781036

ליווי נזקי טקסטיל בתשמישי קדושה

תשמישי קדושה מהווים חלק מהמסורת הדתית והתרבותית של העם היהודי. ברבות השנים, התפתחו אלמנטים שונים סביב הנושא, שכל אחד מהם מבטא את הפילוסופיה והאמונה של הזרמים והקהילות השונות.

בניסיון הרב שצברתי בליווי נזקי טקסטיל לתשמישי קדושה ומתן חוות דעת משפטית בנושא, המונח "שבעים פנים לתורה" מדויק מאוד – לכל תשמיש וסמל ביהדות היו מספר גורמים וסיבות, כאשר עיקר השוני הינו בין הזרמים השונים עד כדי ביטול אחד את השני.

במאמר קצר זה, אתמקד ברקע הדתי והמקוריות של תשמישי הקדושה המרכזיים ביהדות, כגון הטלית, התפילין, הציציות, והכובעים, ואביא הסברים מקרוב על המרכיבים המרכזיים של כל תשמיש.

טלית: השמלה הקדושה

הטלית היא חלק בלתי נפרד מהיהדות. לעיטוף בטלית יש משמעות ומסורת רוחנית עמוקה, והיא ממלאת תפקיד מרכזי באירועים טקסיים יהודיים. בחירה של הטלית המושלמת אינה רק בחירה של סגנון, מדובר באימוץ זהות יהודית ומחויבות רוחנית כל אחד על פי דרכו.

הטלית משמשת כ"שמלת על" בשעת התפילה ובעת קריאת התורה בבית הכנסת. רוב הטליתות מיוצרות מבד צמר, אך ישנם גם טליתות מכותנה, ויסקוזה והרכבי בד שונים, כאשר הטלית המסורתית נוצרת על ידי אריגה של בד צמר טהור המספק לה את רכותה ונעימותה, וגם מעניק לה מראה מפואר ומכובד.

כמובן שקיימים הבדלים גם בתחזוקה – טליתות צמר דורשות כביסה עדינה ולא במים חמים, בכדי למנוע הליך "ליבוד" והתכווצות הטלית. וויסקוזה ניתנת לרוב לכביסה במכונת כביסה ללא בעיות מיוחדות.

המרכיבים העיקריים של הטלית הם הציציות, קשרי הטלית והמעיל, חלק העיטור שנקרא "עטרת הטלית".

ניתן לסווג את הטליתות לשני סוגים מרכזיים מבחינת הרכב הטקסטיל:

  1. אריג כללי:
    הטלית מיוצרת בדרך כלל באמצעות בד אריגה, הכוללת תהליכים של נפיצה ורקמה, חלקם בליווי ופיקוח רבני. הרקמה מתבצעת בדרכים שונות, כולל כפול, פשוט, סרוג ועוד, והיא מספקת לטלית את מבנה ומרקם הבד הייחודיים לה.
  2. אריג פרטני
    ישנם סוגי טליתות מיוחדים, בהם משתמשים באריגה מיוחדת ופרטנית, כוללת עיבודים רבים ומורכבים של הבד, כגון אריגה בזהב או בחוטי צבעים יקרים המעניקים לה מראה יוקרתי ומרשים. טליתות משולבות עיבודים קשות יותר לטיפול בנזקי טקסטיל.

תפילין: חותמי הקדושה

תפילין הן תשמיש קדושה המשמש למטרת התפילה ומורכבים משתי קופסאות הנמצאות בתוך תיק התפילין, אחת לתפילין של הראש ואחת לתפילין של הזרוע. עור התפילין, הנקרא "בית העור", מיוצר מעור בהמה טהורה ממנו נעשית גם הכריכה של התיק. שתי קופסאות העור עשויות מעור פרה או כבשה. העור עובר תהליכי "משיכה" בכדי להקנות לו מראה מבריק וכן "טבילות" שונות באמבטיות צבע בכדי שייספג בעור לאורך זמן השימוש בו. קיימים תפילין מסוגים שונים, כולל תפילין מעור דק, שהוא קל יותר מבחינת משקל ונוח לשימוש.

במסגרת עבודתי כיועץ ומהנדס טקסטיל וכשמאי נזקי רכוש, נוכחתי בסוגים שונים של תשמישי קדושה שניזוקו, ובמקרים מסוימים, בתיאום עם רבנים ידועים, הצלחנו להעביר את התשמישים שניזוקו תהליכי ניקוי ושיקום שונים ולהכשירם מחדש.
בכך חסכתי לחנויות, מחסנים ויבואנים רבים סכומי כסף גדולים.

ציציות: המזכירים

ציציות הן חוטי הבד על ארבעת כנפי הטלית. קיימות ציציות עם פתילים כחולים וציציות עם פתילים לבנים, כאשר ההבדל ביניהם מתבטא בסדר הצבעים ובמשמעותם הרוחנית. צבע התכלת על פי ההלכה אמור להיות מחלזונות, כפי שהוסבר במאמר אחר שלי המספר על הרכב הצבע ואופן הייצור של הגוון הכחול מחלזונות. כמו כן, בכל גדיל של פתילי הציצית ישנם 700 חוטים/סיבים שמרכיבים את הפתיל.

הציציות עשויות מצמר (אפשר גם פשתן, אך לרוב צמר בגלל בעיות של שעטנז). המתהדרים במצוות, אשר במקרים כאלו גם נפגשתי, רוכשים פתילים לציציות עם ההכשר "ניפוץ לשמה", הכוונה שהצמר הוכן מראש לשם הכנתו למצווה. קיימים הבדלים רבים בין סוגי הציציות, הנובעים ממנהגים ושיטות פסיקה שונות כמו אצל האשכנזים, ספרדיים, חסידים.

במסגרת ייעוצי לחברות יבוא של תשמישי קדושה, ולאחר נזקים שונים לטליתות בהם טיפלתי, למדתי כי ניתן במקרים רבים להציל את הטליתות מבלי לפגוע בציציות השונות.

כובעים: המגן על הראש

כובעים הם תשמיש קדושה המשמש לכיסוי הראש בזמן תפילה ובמקומות קדושים כגון בית הכנסת. הם מיוצרים ממגוון רחב של חומרים, וכל אחד מהם מבטא את המסורת והאופי המיוחד של הקהילה.

השטריימל המפורסם, "התפילין של שבת" (שכן בשבת לא מניחים תפילין) עשוי מחלקי פרווה מחוברים זה לזה באמצעות רצועת קלף, עם תזכורת לקלף התפילין. הבטנה עשויה עור גם זה רמז לרצועות התפילין העשויות מעור רך.

במשך עבודתי בתחום הייעוץ לטקסטיל נפגשתי עם הזרמים השונים ביהדות ויחד, כל מקרה לגופו, ניסינו להגיע לעמק השווה לגבי נזקים לשטריימלים – שיקום במידת האפשר, או פיצוי כספי הולם.

לסיכום

תשמישי הקדושה מהווים לא רק אביזרי דת לשמם, אלא גם כלים להבנת השפה והקודים האתים של העולם הדתי והרוחני ביהדות.

בייעוץ בנזקי טקסטיל הקשורים בתשמישי קדושה נדרשתי לא פעם לשלב בין העולם הרוחני לעולם הכלכלי. נטייתי הייתה תמיד לעשות זאת במלוא הרגישות ו"יראת הקודש" הנדרשות לנושא רגיש זה.

קיבי אהרונוב הינו מהנדס טקסטיל, שמאי רכוש ומומחה מוסכם למתן חוות דעת מטעם בית המשפט לנזקי רכוש מכל סוג, עם התמחות יתרה בנזקים לתשמישי קדושה כגון: פגמי ייצור, נזקי רטיבות, עובש, או נזקי אש.
לפרטים נוספים מוזמנים ליצור עמנו קשר לטלפון: 052-2781036, או באמצעות טופס הפניה באתר

תאור מצב ספרי תורה ודת לאחר נזק אש

דילוג לתוכן